זוהי הפעולה שתחשוף בפניכם את החסמים האמיתיים לצמיחה

זיהיתם הזדמנות עסקית, בניתם תוכנית גדילה מפורטת, פתחתם סניף נוסף או השקתם מוצר או שירות חדש, ותכננתם שינוי ארגוני שיוביל לצמיחה.

אבל משום מה, ככל שהמיזם התקדם הדינאמיקה בארגון השתנתה, ולא לטובה:
פתאום חלק מהמנהלים נראו מבולבלים, אחרים החלו, שלא כמנהגם, להקטין ראש,
התחלתם להבחין בהתלחשויות במסדרון, ועובדים שמתלוננים בפני המנהלים על פגיעה בשגרה שלהם. בישיבות ההנהלה החלו גם להישמע ביקורות והשגות מוצהרות על המיזם.

כך, לאט לאט נרקמת לנגד עינכם דינאמיקה מעכבת שמערערת לכם את הביטחון במיזם,
ואתם אפילו מתחילים לחשוב שאולי היה כדאי לוותר על כל הרעיון מלכתחילה.
הראש שלכם נהיה כבד,
ואתם שוקעים במחשבות..

מה בעצם קרה פה?
אתם שואלים את עצמכם שוב, ושוב.

למה מיזם שעל הנייר נראה משתלם לכולם, יוצר בעיות במקום צמיחה?
מדוע תוכנית צמיחה מוצלחת לא מוכיחה את עצמה בשטח?
פגישת עבודה
א. בפגישה שעוסקת ברעיון שהגיתם,
תשאלו את המנהלים ובעלי התפקידים
מה מפריע להם ברעיון עצמו, בתוכן של המיזם?
האם לדעתם המיזם מתאים לחזון של החברה?
הוסיפו שאלות נוספות בסגנון שיעזרו לכם לברר חסמים והתנגדויות ברמת הרעיון,
והמהות של המיזם.

ב. בפגישה הבאה תשאלו מנהלים ונציגי עובדים
איזה בעיות ארגוניות התעוררו ברמתם במהלך המיזם?
שימו לב כאן לרמה המוצהרת, אבל גם למה שמשתקף מהתשובות שלהם,
ולכל מה שמעיד על אופני ניהול כוח האדם, פתיחת תקנים, היקפי משרות,
הרעת תנאים, אג'נדות ניהוליות מסוימות שתקעו אולי את המהלך וכן הלאה.
אל תקפצו ישר למסקנות.
נסו לשאול בלי לשפוט או "לנער" אותם, ובלי לתכנן כבר את מי מהעובדים לפטר, פשוט הקשיבו ונסו להבין את הרגישויות הניהוליות שהתעוררו במהלך המיזם.

ג. בפגישה השלישית תשאלו את המנהלים שאלות כלכליות וביצועיות כמו האם מסגרת התקציב בעייתית, מודל התגמולים לא ריאלי, או אולי זהו לוח הזמנים למשימה שלא אפשר לנהל שגרה נורמאלית במקביל לצמיחה?


עצם חלוקת הפגישות לשלושה מרחבי פעילות
תאפשר לכם לזהות בצורה יעילה רגישויות, מתחים, כעסים ופחדים
שהתערבבו זה בזה, התפספסו, או טופלו מבלי שקיבלו את המענה שמתאים להם.
בתום שלוש הפגישות תוכלו לעשות סדר בחסמים וההתנגדויות
ולהבין את המשקל היחסי של כל מרחב פעילות בהיתקעותו של המיזם.

תוכלו לראות אם הרגישות העיקרית טמונה ברעיון של המיזם עצמו,
או בניהול וההתארגנות, או שמא בתכנון הכלכלי והביצוע שלו בפועל.
באופן זה תתעלו נכון את המשאבים עבור המרחבים שזוהו כבעייתיים במיוחד,
ותתאימו תוכנית עבודה חדשה, בעלת סיכויים גדולים יותר לייצר צמיחה.

מה בדיוק לשאול בכל פגישת עבודה?

אלא מדובר בערב רב של חסמים, התנגדויות, קונפליקטים וקשיים שתקעו אותו במקום. לכן אי אפשר להבין או לפתור את הבעיה לפני שמפרקים אותה לגורמים.

אחת מהדרכים האפקטיביות ביותר לפירוק הבעיה לגורמים,
שסייעה לי רבות בעבודתי כמנהל וכיועץ, היא חלוקת פגישות העבודה לשלוש:
נסו בפעם הבאה, לפצל את פגישות העבודה שלכם לשלושה חלקים, או לשלוש פגישות שונות.
שלוש הפגישות מייצגות שלושה מרחבי ליבה שמתקיימים בכל ארגון באשר הוא:
מרחב רעיוני, ארגוני, וכלכלי-ביצועי.

כל פגישת עבודה תעסוק במרחב פעילות אחד בלבד,
מתוך כוונה לעשות קודם כל סדר בבלגן
ולאתר את הסוגיות הבוערות ביותר שהובילו להיתקעות המיזם.
בתום המיון ניתן לנפק כלים ופתרונות שיתנו מענה מדויק ורלוונטי לכל סוגיה.
  1. מרחב רעיוני
    הפגישה הראשונה תבחן את התוכן של המיזם, סביב בעיות שהתעוררו ביחס לרעיון שנהגה על ידי היזם, וביחס למהות הארגון והחזון הקיים.
     
  2. מרחב ארגוני
    פגישה שניה תעסוק בסוגיות ניהוליות, נהלים וכשלים ארגוניים במהלך המיזם, וכל קושי אחר שהתעורר ביחס להתארגנות של המיזם.
     
  3. מרחב כלכלי-ביצועי
    הפגישה השלישית תגע בכשלי תקצוב, הקצאת משאבים, יעדים וכל מה שקשור לכלכלת וביצוע המיזם.

אם מישהו מהמשתתפים מתחיל לסתות מהמרחב הנידון בפגישה,
החזירו אותו בעדינות לשאלות שקשורות לאותו מרחב.
הכוונה היא להקדיש לכל בעיה, את הזמן הראוי והמושגים הנכונים לה לצורך בהירות התמונה הגדולה.
פיצול פגישת העבודה הוא מהלך פשוט ונגיש,
כך שתוכלו להתחיל לעשות סדר בבעיות, לנפק פתרונות אפקטיביים, ולהניע מחדש את המיזם שלכם
עוד היום!

לפי שיטת "שלושת המרחבים" אין תשובה אחת, או כותרת אחת לכך שהמיזם לא צלח

לא מעט מיזמים מבטיחים נתקעים כבר בשלב היישום, בהיעדר סיבה נראית לעין. גלו איך לחשוף את הסיבה האמיתית לתקיעות המיזם שפיתחתם, באמצעות חלוקת פגישת העבודה לשלוש פגישות שונות.

 
נייד - 054-2120444
מייל - yuvalelad@gmail.com

סיוע בשיווק ותוכן - שחר פן